Postimerkkeily

Postimerkkeily

ViestiKirjoittaja Goofy » 04.03.2014 22:24

Aloitetaan nyt sitten tämä keskustelualue sillä aiheella mikä on kulkenut mukana ns. päiväkerhoiästä asti eli postimerkeillä. :mrgreen:
20 vuotta pikkulappusten keräilyä on tullut jo täyteen, koska muistan aloitelleeni hapuilevaa keräilyä ennen ala-asteelle menoa. :D

Aikaa vaan ei ole missään määrin tarpeeksi, kun harrastuksia on muitakin ja kaikkien kauhuksi kerään suomalaisten merkkien lisäksi kaikkien muidenkin maiden merkkejä. :lol: Tämän hetkinen _arvio_ erilaisten merkkien määrästä on lähellä 20 tuhatta. :shock:

Postimerkkeily on kuitenkin jopa yksi osa syy siihen miksi tämä foorumi on olemassa. Sen lisäksi, että musiikkijuttujen kautta tutustuneet toverit törmäilemme täällä silloin tällöin kirjoitellen jotain niin itse tarvitsen tuota "omaa lokeroa" postimerkkiasioissa. Pakko olla jokin paikka mistä voi netin kautta vaikka kirpparilla tarkistaa puuttuuko jokin tietty postimerkki tms. :D Ja tokihan postikorttien vaihtokaverit käyvät lunttaamassa mitä uudempia merkkejä miulta puuttuisi. :)

Onko ketään muita filatelisteja? :)
50 Amoral
38 Poisonblack
30 Kiuas
27+1 Mors Subita
16 To/Die/For
15+3 Tuohimaa
15+1 Misterer
13 Dead End Scene
13 Tracedawn
12 Wolfheart
11 Ajattara
Goofy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 203
Liittynyt: 01.11.2013 02:33
Paikkakunta: Huittinen

Re: Postimerkkeily

ViestiKirjoittaja Lucy » 28.04.2014 10:05

Heh, lasketaanko mut nyt kovan luokan postimerkkeilijäksi, kun laitoin eilen ennakkotilaukseen 5 arkkia Tom of Finland -merkkejä? :D
Ajattelin, että niillä voi sitten joskus ilahduttaa joitakin ystäviä, ja parille saksalaiselle kaverille tilasin heidän pyynnöstään omat arkit. :)

En keräile postimerkkejä "oikeasti", enkä edes mitenkään järjestelmällisesti, mutta mulla on joitakin postimerkkejä, joita olen ostanut siksi, että jostain syystä olen pitänyt niistä erityisesti. Monet ovat eläinaiheisia, esim. pöllöjä ja kissaeläimiä, ja sit on joitakin taideaiheisia, urheiluaiheisia yms. Eli todella sekalaista settiä. :)

Goofyn n. 20 000 merkkiä kuulostaa kyllä ihan uskomattomalta! :D
Lucy
 
Viestit: 44
Liittynyt: 18.11.2013 18:28

Re: Postimerkkeily

ViestiKirjoittaja Goofy » 29.04.2014 21:36

Olet kyllä ainakin huomattavassa määrin kiinnostunut postimerkeistä. Se on jo kerrassaan mukava juttu. :)

Itsekin tilailin eilen ensi maanantaina ilmestyviä merkkejä ja samaan syssyyn sitten tottakai myös noita syksyn Tom of Finland -arkkeja parit sekä ensipäiväkuoren. :P

Nykyään vaan uudet merkit on sellaisia, että tuntuu suurin osa kärsivän postituksen aikana... Ja näillä merkkien hinnoilla se alkaa ihan oikeasti ärsyttämään. :evil:
Esimerkkinä, että lähetin yhteensä 4 kuorta samaan osoitteeseen saadakseni postimerkit takaisin leimattuna kokoelmiini. Kaksi niistä oli Itellan huomassa raavittu hammasteista/reunasta rikki. Eli ihan suoraan sanoen 2 euroa roskikseen, koska ne kuorien sisällöt olisin voinut viedä itsekin perille. :x
50 Amoral
38 Poisonblack
30 Kiuas
27+1 Mors Subita
16 To/Die/For
15+3 Tuohimaa
15+1 Misterer
13 Dead End Scene
13 Tracedawn
12 Wolfheart
11 Ajattara
Goofy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 203
Liittynyt: 01.11.2013 02:33
Paikkakunta: Huittinen

Re: Postimerkkeily

ViestiKirjoittaja Lucy » 30.04.2014 12:11

Olen itsekin huomannut, että posti ei kohtele lähetyksiä aina kovinkaan hellävaraisesti. :( Keräilijää moinen varmasti harmittaa aivan erityisesti. En ole kiinnittänyt erityistä huomiota merkkien kuntoon, mutta itse olen saanut joskus pahoin ruhjoutuneita postikortteja. Esim. siskoni vähän aikaa sitten Tampereelta lähettämästä kortista puuttui suuri pala (!) kulmasta, ja kortti oli muutenkin osittain ihan rytyssä sen saman kulman liepeiltä. Monta ihmeellistä asiaa voi näköjään tapahtua Tampereen ja Helsingin välillä... Eräs toinen kortti oli sentään kokonainen, mutta taittunut.

Kerrottakoon, että olen tuon postimerkkikiinnostuksen suhteen mennyt niinkin pitkälle, että olen ebaysta ym. sivustoilta ostellut välillä erityisen kauniita merkkejä. :) Ja välillä käyn ihailemassa mitä olisi myynnissä ja suunnittelen ostoksia. Tosin yritän olla innostumatta liikaa, koska esim. ihania eläinmerkkejä on niin mielettömästi, että helposti voisi lähteä mopo käsistä, ja ennen kuin ehtisin asiaa edes tajuta, mullakin olisi tuhansia merkkejä. :mrgreen: Olen viime aikoina himoinnut esim. eräitä liito-oravamerkkejä. :) Jos keräilisin oikeasti tai millään tavalla järjestelmällisesti, niin erikoistuisin sitten varmaan joihinkin tiettyihin eläimiin. Nyt on vain pieni määrä sekalaisia kivoja merkkejä eri maista.
Lucy
 
Viestit: 44
Liittynyt: 18.11.2013 18:28

Re: Postimerkkeily

ViestiKirjoittaja Goofy » 16.05.2014 22:46

^Tuli mieleen eräät upeat Eestin liito-oravat, jopa ihan WWF-sarjaa ja niistä on maxikortitkin olemassa. :P

Kaikkea en todellakaan ole kuvannut, mutta tämmöistä kaikkea kivaa on saapunut:
http://picasaweb.google.com/hessu666/DamagedCards

Siksi yllättäen kirjekuoressa saapuneet kortit on mukavampia.
Mitä nyt tässä juuri viime viikolla saapui kotimaasta kuoressa kortti, mutta Itella oli lajittelukoneessa (ilmeisesti) yrittänyt polttaa koko lähetyksen... oli ihan jäljet myös kortissa. En uskalla edes ajatella miltä olisi näyttänyt, jos kuorta ei olisi ollut suojana...

............

Hmm... aiheena piti olla kyllä postimerkit eikä "rakkaan" kotimaan postipalveluiden hoitajan haukkuminen. Se aihekin kun olisi aika loputon. :ugeek:

Postimerkkeily on hieman taas tauolla, kun tulee keksittyä töiden lisäksi itelleen kaikkea muuta puuhaa.
Joskus meinaa itseäkin raivostuttaa varsinkin vanhempien merkkien ns. hammaste-erot, paperityypit ja vesileimat noiden uudempien merkkien ongelmien lisäksi. :D
50 Amoral
38 Poisonblack
30 Kiuas
27+1 Mors Subita
16 To/Die/For
15+3 Tuohimaa
15+1 Misterer
13 Dead End Scene
13 Tracedawn
12 Wolfheart
11 Ajattara
Goofy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 203
Liittynyt: 01.11.2013 02:33
Paikkakunta: Huittinen

Re: Postimerkkeily

ViestiKirjoittaja Lucy » 23.05.2014 16:28

^Hassua, mutta ne liito-oravat, jotka itse haluaisin, ovat juurikin nuo Eestin. :D Ainoa ongelma on se, että mun saksalainen Paypal-tili ei toimi Suomessa, ts. kun yritän maksaa sen kautta, ei onnistu, ja sit tulee sähköpostiin myöhemmin ilmoitus, että mun tiliä on mahdollisesti yritetty käyttää väärin. :lol: Maksujen vastaanottaminen sen sijaan onnistuu ihan normaalisti. En tiedä, pitäisikö mun lakkauttaa se Saksassa perustettu tili ja perustaa uusi Suomessa... Mutta tämäkään asia ei kyllä suoranaisesti liity postimerkkeilyyn, joten ei siitä sen enempää. Pitää yrittää löytää aikaa ja intoa ongelman ratkaisemiseen.)

Osa linkittämistäsi korteista oli kyllä kokenut erittäin kovia! :( Harmi, että se ihana peuranvasakortti oli niin turmeltunut. Alan yhä paremmin ymmärtää, miksi kortit kannattaisi lähettää kuoressa. Tosin reissussa kun saa hetken mielijohteesta idean kortin lähettämisestä, yleensä käy niin, että ei ole kuoria mukana/ostettavissa yksittäin, ja sitten kortti lähtee matkaan ilman...
Lucy
 
Viestit: 44
Liittynyt: 18.11.2013 18:28

Re: Postimerkkeily

ViestiKirjoittaja Goofy » 13.06.2014 21:14

^Ne Eestin Liito-oravat on vaan niin hienot, että kerran kun ne näkee niin ei voi unohtaa. :mrgreen:

Itsellä olisi juurikin kohta siirtyminen kotimaan ja Ahvenanmaan merkkien pariin, kun joskus saisin itseni pois koneelta. Muiden maiden osalta kokoelmat on taas aivan sekaisin. En tiedä yhtään koska ehdin perehtymään niihinkään... Mielenkiintoa on, mutta aikaa ei. Ja vaikka joskus löytää parin tunnin rakosen, että liottaa muutaman merkin irti papereista niin pari viikkoa ja se kylpyyn odottavien purkki on taas yhtä täynnä. :lol:

Reissukortit ja kuoret on sitenkin hankala yhdistelmä, kun monasti ne kortit mitä sitten lähettää niin ovat isompia kuin se normiperus C6-kirjekuori mihin taviskotimainen kortti mahtuisi...
50 Amoral
38 Poisonblack
30 Kiuas
27+1 Mors Subita
16 To/Die/For
15+3 Tuohimaa
15+1 Misterer
13 Dead End Scene
13 Tracedawn
12 Wolfheart
11 Ajattara
Goofy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 203
Liittynyt: 01.11.2013 02:33
Paikkakunta: Huittinen

Re: Postimerkkeily

ViestiKirjoittaja Lucy » 16.10.2014 16:50

Mulla ei ole taaskaan mitään "oikeaa" postimerkkeilyyn liittyvää asiaa, mutta näyttääkseni edes jotenkin aktiiviselta tällä foorumilla ajattelin jakaa kanssanne tiedon, että lähetin saksalaiselle veroneuvojalleni dokumentteja, ja kuoreen laitoin mm. Tom of Finland "persemerkin" ja sen viereen muumeja. :lol: Mielestäni yhdistelmä oli melko koominen. :mrgreen:
Lucy
 
Viestit: 44
Liittynyt: 18.11.2013 18:28

Re: Postimerkkeily

ViestiKirjoittaja Goofy » 17.10.2014 20:50

^Ei olla niin vakavia, joten kaikki jutustelu postimerkeistä ja niihin liittyvistä sallitaan toki. :mrgreen:

Hih, aivan ihana tuollainen yhdistelmä. <3
50 Amoral
38 Poisonblack
30 Kiuas
27+1 Mors Subita
16 To/Die/For
15+3 Tuohimaa
15+1 Misterer
13 Dead End Scene
13 Tracedawn
12 Wolfheart
11 Ajattara
Goofy
Ylläpitäjä
 
Viestit: 203
Liittynyt: 01.11.2013 02:33
Paikkakunta: Huittinen

Re: Postimerkkeily

ViestiKirjoittaja Lucy » 06.11.2014 14:09

^No tän threadin luettuaan kukaan todellinen postimerkkiharrastaja ei tänne varmaan jalallaan astu. :mrgreen: Mä pilaan tässä samalla sunkin hyvän maineen. :mrgreen:

Mutta noista postimerkkivalinnoista puheenollen, mun mielestä on mukava miettiä aina (jos ei ole mikään kiireinen pakkotilanne) vastaanottajan mukaan, millainen merkki sopisi parhaiten lähetykseen. Siis jos valinnanvaraa on. Just lähetin itävaltalaiselle kaverille kortin, jossa oli Suomenlinna-postimerkki, kun kaveri tykkää Helsingistä ja erityisesti Suomenlinnasta. Ja sainkin sitten kommentin, että olipas kiva postimerkki, vaikka kyseinen tyyppi ei muuten postimerkeistä välitä. :) Olen myös uudelleen aktivoitunut kirjoittelemaan etanapostia :D vanhan korealaisen kirjekaverini kanssa (kirjoitetaan kyllä mailia pääasiassa, mutta joskus "vanhojen hyvien aikojen muistoksi" lähetetään kortti tai kirje), ja olen saanut häneltä palautetta, että Suomessa on todella hienoja postimerkkejä. Olen kyllä samaa mieltä! :)
Lucy
 
Viestit: 44
Liittynyt: 18.11.2013 18:28

Seuraava

Paluu Muut keräilyt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron